Lejer i Grundejerforeningen

Lejere er ikke medlemmer af grundejerforeningen.

Dette gælder, uanset hvor længe de har lejet eller påtænker at leje en ejendom i grundejerforeningens område.

Ingen foreningsretlige rettigheder.

Lejere har ikke krav på at modtage indkaldelser eller bilag til foreningens generalforsamling, at kunne møde op, at kunne fremsætte forslag eller at kunne stemme.

Sagt på en anden måde:

Lejere har ikke møderet, ikke stemmeret, ikke taleret og er ikke valgbare til tillidsposter, da disse besættes blandt foreningens medlemmer.

Det kan meget vel være, at en lejers betragtning(er) er god(e), men lejeren personligt har altså ingen mulighed for på nogen måde at forpligte foreningen, andet end hvis det sker ved et medlems foranstaltning.

Så hvis en lejer har ønsker til, hvad grundejerforeningen bør se nærmere på, så må sådanne ideer videreformidles til enten bestyrelse, ejeren af ejendommen eller andre medlemmer, der måtte være indstillet på at behandle dette som deres eget forslag.

Hvis ingen medlemmer af grundejerforeningen har ønske om at fremme forslaget, så er den historie ikke længere.

Hvorfor nu det?

Årsagen til denne skarpe adskillelse mellem lejere og medlemmer (ejere) skal ses i lyset af den økonomiske hæftelse, som man som ejer har i forhold til foreningen.

Hæftelsesreglerne i vedtægten gælder ikke for lejere. Derfor er det kun de, der har den direkte økonomiske interesse/forpligtelse overfor foreningen der at anse som medlemmer med medlemsrettigheder.

En lejer har kun en økonomisk forpligtelse over for udlejeren.

Dette gælder i alle grundejerforeninger i hele landet og er altså ikke specifikt for os.

Vicevært?

Desværre råder foreningen ikke over hverken vicevært eller arbejdsmænd og bestyrelsen der er valgt på den årlige generalforsamling består af frivillige, ulønnede medlemmer der alene arbejder med administrationen når der tid til det i fritiden, så hvis der er noget der ikke virker som det skal, så venligst kontakt udlejer som første trin eller spørg din nabo.

Hvis alt andet glipper så send en mail til bestyrelse@gf-langager.dk da vi ikke har noget kontor med åbningstider.